Gå til sygdomsliste

Kræftlinjen - ring eller skriv til en rådgiver

Har du spørgsmål om kræft eller brug for rådgivning og støtte, kan du kontakte Kræftlinjen. Her taler eller skriver du med professionelle rådgivere. Kræftlinjen tilbyder gratis rådgivning til alle, der er berørt af kræft.

Få rådgivning på Kræftlinjen

Du kan ringe på hverdage mellem kl. 9 og 21 og i weekenden mellem kl. 12 og 17 på 80 30 10 30. Vi sidder klar til at tage imod dit opkald.

Er der ventetid?
Hvis du oplever ventetid, når du ringer til Kræftlinjen, er du meget velkommen til at ringe til din lokale kræftrådgivning, hvis det er indenfor deres åbningstid. Se åbningstider på den enkelte Kræftrådgivnings hjemmeside, som du finder via linket nedenfor. Alle kræftrådgivninger holder lukket i weekender, på helligdage og mellem jul og nytår. 

Find kontaktinformationer til din nærmeste kræftrådgivning:

Kræftrådgivninger

Hvis du har spørgsmål om corona, kan du med fordel starte med at læse svaret på de hyppigst stillede spørgsmål på vores hjemmeside:

Spørgsmål og svar om Coronavirus

Rådgiverne på Kræftlinjen kan støtte dig i at få overblik over din situation og i at finde handlemuligheder. De kan også hjælpe med at få sat ord på de bekymringer, der kan være, når man har kræft tæt inde på livet.

Du behøver ikke at oplyse dit navn når du henvender dig, og dine oplysninger bliver behandlet fortroligt. Læs mere om vores håndtering af personlige oplysninger nederst på siden.


Kvinde, der taler i telefon og smiler

Ring til Kræftlinjen: 80 30 10 30

Ring og tal med en rådgiver. Linjen er åben alle hverdage kl. 9-21 og i weekenden kl. 12-17. LUKKET på helligdage. Samtalen er fortrolig. Hvis dit opkald ikke haster, kan du med fordel ringe i weekenden. Ring på: 80 30 10 30


Yngre mand sidder i en sofa med sin laptop

Skriv til Kræftlinjen: Chatrådgivning

Hvis du foretrækker at skrive med rådgiveren, er du velkommen til at bruge chatten. Chatten er tilgængelig i hele åbningstiden og er gratis. Læs mere og start en chat:

Til chatrådgivningen


Kvinde og mand, der sidder og kigger på en pc sammen

Tal med Kræftlinjen via Teams

Du kan bestille tid til en samtale online, hvor du og rådgiveren kan se hinanden på skærmen. Din pårørende eller en tolk kan også deltage. Samtalen foregår via Teams. Læs mere og bestil tid:

Bestil Online Rådgivning


Kræftlinjens åbningstider

Hverdage:                       9-21
Lørdag-søndag:            12-17
Helligdage:                    Lukket


DIÆTISTEN træffes på telefonen torsdage ml. 09.00-13.00. 

FRIVILLIG JURIST 

Du kan komme til at tale med en frivillig jurist onsdage i ulige uger kl. 16.30-18.30.

Hvis du ønsker at blive ringet op af juristen i dette tidsrum, skal du senest dagen forinden kontakte en rådgiver på Kræftlinjen.

Hvem kan jeg tale eller skrive med?

Rådgiverne på Kræftlinjen er sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer og læger, som alle har stor viden om kræft og livet med kræft.

Visse dage er det også muligt at tale med en diætist og jurist. Se deres træffetider i boksen om åbningstider. 

Får du behov for at kontakte os igen, er du velkommen til at spørge efter den rådgiver, du talte eller skrev med sidst.

Hvad kan jeg spørge om?

Du kan få generel information om kræftsygdomme, behandlinger, bivirkninger, senfølger, alternativ behandling, rettigheder, kost og meget mere. Vi hjælper også med at få sat ord på de bekymringer, der kan være, når man har kræft tæt inde på livet.

Vi kan ikke rådgive dig om den specifikke behandling af din kræftsygdom. Det kan kun den ansvarlige læge. Men vi kan ofte hjælpe dig med at præcisere de spørgsmål, du ønsker at få svar på.

Rådgivningen kan give dig overblik og hjælpe dig videre

Ofte vil en enkelt samtale eller chat være nok. Andre gange er det nødvendigt med yderligere hjælp, og rådgiveren kan fortælle dig, hvem du skal kontakte. Det kan f.eks. være din læge, en socialrådgiver eller en psykolog.


Hvis der er ventetid

Du kan opleve ventetid, når du ringer eller skriver til Kræftlinjen. Hvis ventetiden er mere end 5 minutter, kan du på telefonen vælge at blive ringet op, når der er en ledig rådgiver. 

Telefonen lukker automatisk for opkald efter lukketid. Igangværende samtaler bliver naturligvis ikke afbrudt, men vi henstiller til at samtalerne i så fald gøres korte og kan evt. aftale at ringe tilbage den følgende dag. Hvis du ikke er kommet igennem til Kræftlinjen inden for åbningstiden, må vi bede dig om at prøve igen på et andet tidspunkt.

Illustration, der viser hvornår der er størst risiko for ventetid

Ved middagstid er der størst risiko for ventetid.


Klager og anden feedback til Kræftlinjen

Hvis du har haft en dårlig oplevelse med Kræftrådgivningens rådgivning, vil vi opfordre dig til at fortælle os det, så vi har mulighed for at ændre på vores praksis. I din henvendelse til os, må du gerne oplyse:

  • Hvornår du har modtaget den rådgivning, du er utilfreds med (gerne med så præcist angivelse af tidspunkt som muligt)
  • Navnet på den rådgiver du har talt med (hvis du kan huske det)
  • Hvad du ønsker at klage over
  • Hvad du kunne have ønsket dig i stedet for
  • Hvad du ønsker fra os nu

Du er også meget velkommen til at skrive til os, hvis du har positiv feedback.

Send din henvendelse til Kræftlinjens leder, Marie Lawætz, på mariel@cancer.dk

Alle henvendelser vil blive besvaret  inden for 5 arbejdsdage.


Håndtering af personlige oplysninger

Du behøver ikke at oplyse navn, adresse eller CPR-nummer for at benytte Kræftlinjens telefon- chat-, online- og mailrådgivning.

Læs her om betingelserne for de specifikke rådgivningstilbud:

Telefonrådgivning:

Samtaler med Kræftlinjen bliver ikke optaget. Telefonnummeret du benytter i forbindelse med kontakten til Kræftlinjen gemmes i vore systemer, men bliver ikke koblet til øvrige informationer om dig.

Efter samtalen foretages en registrering af generelle og ikke-personidentificerbare data (køn, alder, bopælsregion, status, kræftdiagnose mv.) Disse oplysninger opbevares i en lukket database, hvor kun udvalgte medarbejdere har adgang. Oplysningerne anvendes alene til statistik.

Hvis vi aftaler at følge op på en samtale eller at henvise dig til en kollega, opbevares dine kontaktinformationer og relevante oplysninger i en lukket database, som kun rådgiverne på Kræftlinjen har adgang til. Oplysningerne slettes igen når kontakten med Kræftlinjen afsluttes.

Du kan i særlige tilfælde blive spurgt, om du vil bidrage med dine erfaringer i anonymiseret form til vores erfaringsopsamling. Hermed kan du bidrage til Kræftens Bekæmpelses politiske arbejde for at fremme vilkårene for kræftramte. I så fald vil du blive bedt om dit specifikke samtykke, og det er valgfrit, om du vil udlevere dine kontaktinformationer. Du kan til enhver tid anmode om at få dine oplysninger slettet. Oplysningerne vil blive opbevaret i en lukket database hvor kun udvalgte medarbejdere har adgang, og slettes efter 3 år.

Chatrådgivning:

Samtaletråden fra vores chat bliver ikke gemt. IP-adressen som benyttes i forbindelse med kontakten til Kræftlinjen gemmes i vore systemer, men bliver ikke koblet til øvrige informationer om dig.

Efter samtalen foretages en registrering af generelle og ikke-personidentificerbare data (køn, alder, bopælsregion, status, kræftdiagnose mv.) Disse oplysninger opbevares i en lukket database hvor kun udvalgte medarbejdere har adgang. Oplysningerne anvendes alene til statistik.

Online rådgivning:

Samtaler foregår via Teams og bliver ikke optaget. Anmodninger om Teams-samtaler via formular på Kræftens Bekæmpelses webside, slettes efter brug. Mødeindkaldelse via Outlook indeholder ikke personfølsomme oplysninger.

Efter samtalen foretages en registrering af generelle og ikke-personidentificerbare data (køn, alder, bopælsregion, status, kræftdiagnose mv.). Disse oplysninger opbevares i en lukket database, hvor kun udvalgte medarbejdere har adgang. Oplysningerne anvendes alene til statistik.

Mailrådgivning:

Nogle henvendelser på Kræftens Bekæmpelses fælles mail info@cancer.dk bliver besvaret af medarbejdere på Kræftlinjen. Mails til og fra brugere gemmes på et lukket drev, som kun relevante medarbejdere har adgang til, og slettes efter 6 måneder. Der foretages en registrering af generelle og ikke-personidentificerbare data (køn, alder, bopælsregion, status, kræftdiagnose mv.) Disse oplysninger opbevares i en lukket database hvor kun udvalgte medarbejdere har adgang. Oplysningerne anvendes alene til statistik

Hvordan kan du slette eller ændre dine oplysninger?

Hvis du ønsker information om de oplysninger, som er registreret om dig, kan du henvende dig til chef for Kræftlinjen Marie Lawætz her:  mariel@cancer.dk

Læs mere:

Kræftens Bekæmpelses privatlivspolitik

Din støtte gør det muligt

Kræftlinjen har gennem 30 år hjulpet patienter og pårørende. Bemandet med professionelle rådgivere som f.eks. læger og socialrådgivere har vi givet svar, rådgivning og støtte.

Kræftlinjen kan kun holde åbent på grund af danskerne store lyst til at hjælpe. Kun tre procent af Kræftens Bekæmpelses indtægter stammer nemlig fra det offentlige. Det er danskerne private støtte, der gør det muligt.

Vil du være med til at gøre det muligt?

Hvis du skriver skoleopgave om kræft, kan du få hjælp på cancer.dk

Kræftlinjens rådgivere må prioritere at tale med patienter og pårørende og har ikke mulighed for at hjælpe skoleelever med opgaver. Hvis du har spørgsmål om kræft, kan du finde nyttig viden på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside og på den særlige hjemmeside for skoleelever: 

cancer.dk/skole


Læs mere om rådgivningstilbud:

Rådgivning (forsiden)

 

Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Til pårørende

Råd til pårørende

Hvordan støtter man som pårørende en kræftpatient bedst, mens man også passer på sig selv?

Råd til pårørende